AlieyA & Ceritera Hidup Nya

Wednesday 26 October 2016

Aku & Migrain



Hari ni aku terasa macam nak share dari pengalaman aku sendiri bagaimana rasa seksanya menjadi seorang pengidap sakit migrain.. Hamik kau,pengidap terus.. Sewaktu aku sedang menaip entry ini,aku sedang menahan sakit migrain ini dan sedang mencari punca dan penyebab asbabnya.. Sejak dari umur 17 tahun sebenarnya aku dah mula sedar dengan penyakit aku yg satu ni, tp pd ketika itu tidak lah seteruk skrg ni..mgkin stress dgn kerja menjadi penyebab dan punca utama nya juga..

Pengalaman aku dalam menangani sakit ni,kalau dulu2 aku selalu ikut tips2 tradisional mcm usap kepala dgn ais,makan benda msam dan tidur.. Selalu nya kalau dulu2 ubat yg paling mujarab utk aku adalah tidur,letak sdkit minyak cap kapak then tidur dlm gelap dan tempat yg sunyi tanpa ada sebarang gangguan pun..

Kadang2 ade part bila dia truk sgt tu smpai tidur pon xjalan aku akan telan paintkiller atau postan 2bjik then tido..
Ni la conton POSTAN yg aku amik dedolu


tp bila kau kt tmpt kerja,ko rase celah mne kau nk tidur kan? jadik pengambilan posten ataupun paintkiller adalah pilihan kedua aku tanpa tidur hokeyh... Terpaksa la bertahan sampai balik kerja tu.
Balik tu terus tidur.

Bila aku semakin meningkat dewasa dan umur mula menjejak ke angka 20 aku mula perasan yg paintkiller dan posten suda mulah x mnunjukan kesan pd aku,tidur pun xmmpu dah nak kurangkan rsa skit tu,jdik aku pun mula refer pd klinik swasta,lalu aku dikenalkan dgn sjnis ubat yg mmg khas utk mgrain dan sakit kepala iaitu CAFFOX


Ni contoh ubat CAFFOX tu,yg wane kuning tu paintkiller yg aku amik jugak dulu skli dgn caffox tu
Pernah satu ketika dulu,aku diserang migrain sjak dri ptg bwak kemalam,malam tu aku cuba jgak tidur dgn berbekalkan 2bjik paracetamol yg aku dah telan dan tuala berisi ais dikepala.. Malangnya aku masih belum mampu jugak melelapkan mata,2 kali aku termuntah jam dah tunjuk angka 4, 4 pagi tau bkn 4 ptg.. Aku mmg dah takde pilihan lain slain dari mnyusahkan Encik S aku yg pd ketika itu baru tunangan aku,belum suami... Setiba diklinik doctor bekalkan kau caffox dan paintkiller spt yg diatas jugak,kebetulan mse tu stock aku mmg da habis da aku da lama x dijengah migrain,aku ingtkan aku dh pulih spenuhnya..So aku stop la pngambilan postan tu semua...hurmmm :(

itu crita sthun yg lpas la..tp kebelakangan ni aku perasan yg body aku mungkin da mula imune dgn ubat tahan sakit dan caffox, bila kala aku diserang migrain.. Aku amik ubat ni x jalan jugak,aku cuba tidur pon bila pon tak jalan jugak.. Bole dikatakan tahun ni aku kerap kena migrain,sminggu adelah 3,4 kali even mase wedding aku beberapa bln yg lpas pun aku disinggahi migrain,sjujurnya pnyakit migrain ni mmg byk mnganggu aktivit harian aku smpikan kdangkala tu aku give up dgn outdoor aktivit yg mmg mnjadi feveret aku :'( sob sob sdeyh sgt..

Dan yg menjadi semakin truk sjak 4 hari yg lpas,percaya atau tidak masuk hri ni da hari ke 4 migrain aku x hilang2.. sjak dri isnin yg lpas aku cuma berthan dgn paintkiller je, sakit tu x hilang cuma kurang skt2 jek kmudian teruk semula,pling serius yg mmg aku da xthan sgt ialah 2 hri slepas tu which is smlam...pg2 lagi aku da rengekkan Encik S minta bwakkan aku ke HKL (Hospital Besar Kuala Lumpur) sbb sbnarnya mmg aku kne amik appoinment pon kt Jabatan Neurologi kt HKL tu,which mean utk kes aku mmg dah kne rujuk pakar.. So smentara nak ambik appoinment tu aku jumpa doctor skli lg utk dptkn bntuan bg mngurangkan skit kpala aku ni,dah tak than sgt dah seksanya :'( Doktor bg aku injection tahan skit yg kononya paling kuat yg dia ade,malang nya injection tu hanya buatkan aku mengantuk yg amat dan bertambah pening,peningnya macam mabuk laut..tp sakit tu ttap tak beransur pergi,cuma berkurangan seketika kmudian skit kembali... Seharian aku tidur semalam, dari pkul 12 balik dri HKL smpaila Encik S balik kerja 6.30 ptg (lepas anta aku balik rumah dri HKL Encik S smbung msok kerja)  sakit msih blom hlng...byangkan la..seksa kan? Doctor ade bekalkan postan,bgun tidur around 7pm mcm tu aku smbung lg amik postan 2 bijik + panadol sbjik then smbng tido lg.. Encik S tuam kpala aku dgn kain berisi ais..Alhamdulillah lega skt kpla aku,pg ni bgun tidur migrain mnyerang lagi..takde tanda2 yg si dia (migrain) ni akn tinggalkan aku.. :'(

Semlam doctor ade pesan klo Postan tu xjln jugak cube crik ubat ni kt farmasi,cara nk sbut pon ssh ARCOXIA, ubt ni mmg kne bli kt lua sbb kt farmasi govt mmg xde stock,lol?? oke blik kerja ni aku nk try ushar kt auntie Encik S aku, Mak Yang yg bertugas kt farmasi HUKM tgok kt dia ade stock x,klo xde bru aku ushar hrga kt farmasi pulak,korg doa2kan la aku cpt sembuh dri penyakit M ni yer.. Bkn malas tau tp MIGRAIN

korg boleh rujuk sini kalau nk tahu lebih lanjut lg apa itu migrain..

sekian,
xoxo,
adios,
sayonara,
asslamualaikum
-AlieyA- Si pngidap migrain :'(



No comments:

Post a Comment