AlieyA & Ceritera Hidup Nya

Wednesday 19 October 2016

Malam Berinai Kecil ( 11 Feb 2016 )





Utk entry kali ni spt yg pernah aku janji kan pd entry lepas,rujuk sini Dia Terima Nikah Ku aku akn kongsikan pengalaman majlis malam berinai kecil aku. Mengikut adat resam melayu kite,malam berinai kecil adalah malam untuk bakal pengantin perempuan berinai & akan dilakukan sehari sebelum majlis nikah, majlis ini hanya dihadiri oleh  golongan saudara mara terdekat sahaja dan tanpa pengantin lelaki hokeyh..ko jgn nk ngengada,stu hri jek lg,tahan skt..haha!! majlis malam berinai kecil akn diadakan di rumah pengantin perempuan. Dan kadang2 siap ada tema bagai,antara tema yg popular dan sering menjadi pilihan ialah

Image result for malam berinai tema baju tidur
Tema Baju Tidur


Image result for malam berinai tema kebaya
Tema Kebaya Nyonya
Tema Bollywood
Tema Kain batik


Tema pilihan utk mlm berinai kecil aku adalah tradional batik dan baju kedah,fefeling org lamegiteww.. kalau ikotkan sebenarnyer aku taknak pon tema2 bagai ni,yela..berinai jek pon kan? tp oleh disebabkan aku ade 4 kepala hotak punya idea yg aku nak kena ikot,last2 aku pilih idea dari kepala hotak maid of honor aku cik puan Jarmila  kerana dia sudi sponser baju dan kain batik,steady la mila..hehe...

Aku kenalkan korang barisan dayang2 aku merangkap org kuat mencantikkan gambau kawen aku :P
Mila (Maid of Honor)

Jannah

Hijjah

Aishah A.k.a Ustajah

Majlis malam berinai kecil aku tak lah meriah mana,sebab aku ckp ngn mak aku xyh pangil org sgt pon,setakat msak sikit2 jek,jadi takde ape yg aku nak kongsikan sgt.. Malam berinai ni kalau taknak buat pun xpe sbb ianya hanyalah adat resam org lame saje...Korg ley rujuk sini Adat Resam Majlis Malam Berinai Kecil utk lebih lanjut pasal malam berinai kecil ni.


Sepanjang Majlis malam berinai kecil ku yg bertemakan tradisional batik.


Masa ni aku mmg da ngntuk tahap gaban,kerana aku org terakhir yg sekali berinai,aku dulukan dayang2 aku berinai,sbbnya? lagi cantik gambau moment tu nanti bak kata abam photographer aku..hurm..yolaa..ikotkan haje ler...

Kan sudah ku bilang ngantuk tahap gaban,sampai da terbaring si pengantin.. ://

Dayang dayang ku sayang

Sekian,itu saja perkongsian aku utk malam berinai kecil aku,kot ade apa2 pertanyaan ke tak paham ke jgn malu jgn segan tinggalkan komen keyh...

Adios

xoxo, AlieyA

Asslamualaikum...




1 comment: