AlieyA & Ceritera Hidup Nya

Tuesday 11 December 2018

KRABI FAMILY TRIP (Qaisara Very 1st fly & vacation)

Assalamualaikum..
Setelah hampir setahun lebih aku dan En.S menabung utk bawak parents aku dan En. S  honeymoon di krabi,akhirnya tercapai jua hajat kami dan masa yg dinantikan telah pun tiba.. Cuma nya plan berubah last mint disebabkan tambahan lagi seorg..Siapakah insan itu? itu la dia si malaikat kecil permata hati ku QAISARA IRDINA (Masa ni dia bru 7bulan lebih jek),maka dgn rasminya aku ishtiharkn trip ini sbgai QAISARA 1ST VACATION... ✈ So booking tiket dia pun last minit juga,sbb masa plan nk bawak parents kami ni,aku dan en.S tak tahu pun ade si boolatt ni dlm perut aku..huhu..nmpk x panjangnyer masa yg di ambil utk bawak parents kami ni ke krabi? maklum lah kami bkn org snang nak oit..nk sponser 6 kpala utk 5h4m di thailand bkn murah ye..nnt aku kongsikan skali perbelanjaan hangus kami sepanjang trip utk kali ini..oh iye,utk tiket Qaisara aku booking last minit dpt la rm150 return,bole than mahal walaupon xde seat..cehh..utk penerbangan kali ini skali lagi air asia menjadi pilihan hati..sbb murahh kennsss...hohoh
QAISARA 1ST FLY...✈

Jum check it out aktiviti kami sepanjang trip utk kali ni,mgkin entry kli ni akn ade 2,3 part sbb 5 hari 4 malam kn,panjang dan jenuh jugak klo nak buat 1 entry tu,huhu.. utk trip kali ni kami seramai 6 org dewasa dan 1 baby memulakan perjalanan dari rumah seawal 3pagi menaiki grab dri bandar damai perdana cheras ke KLIA 2 ..flight kami pd hari kejadian adalah pada pukul 7.15pagi
merasa la ibu dan papa aku jadi gelandangan sekejap kat KLIA 2 smentara tngu fligt depart,dri Bandar damai perdana cheras ke KLIA2 kami ambik 2 bijik grab order serentak pkai hp aku dan en.S tapi aku punya grab yg smpi dulu so.aku,qaisara papa dan ibu aku bertolak dulu ke KLIA2, En.S ,  mak dan abahnya pulak bertolak kemudian sbb grab dia sampai lambt skt dlm 15mnit lpas grab aku mcm tu lah.. Bila dah gerak dulu ni semestinya lah aku yg sampai dulu kan, so sementara menungu en.S dan parents nya smpi kami duduk rileks2 di tepi tepian tmpt menungu.
Sementara menungu tu sempat la aku selpie sekeping dua gambar dgn ibu dan papa aku,masa ni qaisara behave jek,dia layan perasaan sambil tgok keliling..xmenangis pun..yeay anak mama good girl..jgn tye kenapa qaisara ask dgn nenek jek,sbb nenek xbole berenggang kejap pun dgn cucu tunggal dia ni.. Bila aku da dukung lama skt qaisara mula la dia minta nk dukung,siap bawak stdby kain panjang lg sbb nk dukung qaisara yg mcm ala2 org indon buat tu tp kan srius x lenguh sgt tgn dukung baby style mcm ni..Aku dah try mmg xlenguh tp ibu x confident lpaskn aku dukung qaisara lama2 style ni sbb perlukn skill jgak tau sbnarye..nmpk mudah tp sgt ssh sbnarnyer... Silap2 bole terlepas kain tu.. Scary kan...šŸ˜Ø
Nampak x tu style yg aku maksodkan tadi? Kalau korg teruskan baca entry aku ni akan nampak nanti berkeping keping gamba ibu dukung Qaisara style ni sepanjang di KRABI..
Setelah lebih kurang 20 minit menungu,akhirnya insan yg di nanti telah pun tiba,nampak x wajah2 excited masing2 masa nk masuk ke boarding gate,1 bnda yg aku boleh kongsikn dgn korang disini,sbb aku pun masa ni 1st time naik flight international,sblum ni naik domestik jek..dri pntu masuk KLIA 2 nk ke boarding gate international tersgt la jauh..jadi disaran kn korg utk stdbykn diri kt aiport 2jam awal dri time depart korg,msa kami pegi ni pun ambik masa hampir 1 jam juga nak smpi sbb abah sakit kaki,kesian tgok org tua tu terdengkot dengkot spnjang perjalanan nk ke boarding gate tu..huhuhu maaf abah,lieya pun x tahu stuasi dia macam ni rupanya..šŸ˜”šŸ˜­šŸ™
Kat setiap gamba ni korg boleh nampak kan laluan demi laluan kami kena lalui sebelum tiba ke gate pelepasan kami.
Tak cukup dgn menapak jauh kene turun naik tangga pulak...oh iye,disini ada juga disedia kn khidmat buggy utk org tua dan org kurang upaya tp cuma sampai dkt area nk trun eskalator tu jek,dari eskalator tu korg kne start jln kaki dah..

Ni la perkhidmatan buggy yg aku maksudkan tadi..



 then jalan sikit lagi..
sampai sudah akhirnya setelah melalui pelbagai liku2 kehidupan sepanjang perjalanan dari KLIA 2 menuju ke boarding gate ni..
My hero papa ku dan bapak mertua ku.. Mereka keletihan sebenarnya tu..siann :(
kami yg excited tak sabar nak fly...qaisara lak dah lena dibuai mimpi sbb ni mmg time tidur dia pun sbnarnyer...šŸ™‡


 masa yang di nanti telah tiba,bersedia utk terbang meninggalkan bumi malaysia utk seketika..

 qaisara dah bangun..masih behave dan x meragam,alhamdulillah juga spnjang perjalanan qaisara rileks jek...aku pun pelik tak sakit ke telinga dia masa take off tu? huhuh..

 kami tiba ni krabi international airport tepat jam 8.30 pagi waktu thailand,utk pengetahuan korg waktu thailand lewat sejam dari waktu kita di malaysia...
 jum bergerak ke imegresen thailand utk cop passport pulak..
beratur di imergresen thailand utk cop passport,sbenarnye kat sini x bole ambik gambar ye..tp aku smpat la snap sekeping sblum perasan signboard NO PHOTO kat stu..haha..maapkan sy pak imigresen..


lpas selesai urusan cop passport kami 7 beranak trus bergerak ke tmpt mengambil penumpang..dri jauh terpampang dah nama aku atas board tmpt driver ambik pnumpang,sykur xyh tngu lama... lpe nk bgthu airport transfer with driver ni dah inc skali dlm pakej 3h2m yg aku ambik under agency aku sndri iaitu GOLDEN CORAL TRAVEL...korg yg nk booking pun bole booking direct dgn aku mcm biasa trus click link ni utk whtsup aku trus..nk tye2 dlu pun boleh www.wasap.my/60122820672

Kat bawah ni detail pakej yg aku jual dan aku ambik jugak

PAKEJ KRABI 3D2N GROUND
RM499/PAX...

PAKEJ INCLUDED
 PENGINAPAN 3H2M (Menginap di AONANG BEN HOUSE,Nearby Aonang Beach,5 minutes walking distance)
Halal breakfast day 2 before go snorkling trip 
✅ SNORKLING at HOT/MUST GO ISLAND IN KRABI (Chicken Island,Tup Island, Railey Beach, Prhanang Beach & Poda Island) with equipment 
AIRPORT TRANSFER ( 2 ways )

❗❗ FREE SCOOTER DAY 1 24HOUR (1 SCOOTER SHARE 2 PERSON)
❗❗ FREE LUNCH DURING SNORKLING
❗❗ Free fruit and mineral water during island hopping


PAKEJ EXCLUDED
FLIGHT TICKET ✈
PERBELANJAAN SEPANJANG TRIP 
NATIONAL PARK FEE 400BATH PER PERSON

haa nk detail lebih lagi click link whtsapp aku ye.. WWW.WASAP.MY/60122820672 

perjalan dari krabi airport ke aonang beach lebih kurang 1 jam,sempat la juga kami melelapkn mata skjeap.

sdikit info nk ak kongsikn disini,korg kalau ke thailand xksah la mana2 daerah pun lebih2 lg daerah yg mnjadi tumpuan pelancongan spt krabi ni please la jge dri baik2 dan jgn smpi tertipu,mereka2 ni sume mmg pndai bermain dgn kata2 dlm kelembutan anda mgkin akn terkena. Pengalaman aku sendiri swktu dlm perjalanan nk ke hotel aku ada mnta tlg driver ni utk snggah mkn di mana2 kdai berhampiran sbb kedua dua bom jangka aku (gelaran utk papa dan abah spnjang di sana,nk thu knpa nnt aku cte) dah mnunggu masa nk meletup,pd mulanya driver tu ckp xbole then aku pun fine la..tbe di satu jln ni aku tak tahu kenapa ada sorg kwn dia dtg yg mgkin driver pelancongn jgak,mse ni dia da prking tepi...kwn dia tye btul ke nk mkn in english la,driver ktorg bole tlg bwakkn tp kne charge 500bath aku pun wht the??? nk bhnti mkn jek kot..ak pun trus say NO then trus mnta driver tu bwak kami ke hotel,ak fkir mgkin driver kmi tu xde kkuatan nk pau kami + dia pun x fasih sgt berbahasa  english..yg kwn dia sorg lg tu fasih.. so guys hti2 skt ye..


setibanya kami di hotel,kami rest kejap je x sampai 1 jam macam tu,masa tu dah pukul 2ptg,terus turun dan makan di hotel je sebelum claim scooter free,plan ptg ni kmi nk ke krabi night market utk food hunting..masa di thailand trasa mcm sgt panjang dan lama..mgkin sbb lambat sejam dri melesia kut..
antara kelebihan pakej yg aku sendiri jual,scooter dia smua baru2 bau kedai lagi..haha compare dgn kereta sewa pangkor dan langkawi...totally out..hahah..review jujur dri seorg penjual pakej percutian nie.. 

qaisara jalan2 naik motor ye nak..suke dia kne angin atas moto




perjalanan mengambil masa lebih kurg 45minit,kebas jugk la muntot..hehe.. sepanjang perjalanan kami,aku mmg bergantung dgn GOOGLE MAPS semata mata,papa,ibu,abah dan mak hnya akur ikut scooter aku dri blkg..terserlah kesawitan mereka disitu,inilah sbnarnyer tujuan aku bawak dorg kesni,nk bg dorg rest dri pnat kerja sharian skaligus dpt menghangat kn kembali hubungn yg da lama terperam..mklom la msing2 sbuk dgn hal masing2 dgn kerja,anak,urusan rumah sharian mmg xde mse kot nk berkepit gini..

ok smbung cerita knapa tbe2 abah dan papa bole dpt gelaran bom jangka,1 lg bnda aku belajar hri ni,bwk org tua kne isi prot dorg dlu...termsuk en.S aku skali sbbnya smpi2 di bilik hotel aku dah kne mrah dgn en.S sbb x bg org tua2 tu mkn dlu trmasuk dia..aku pun mcm skali lg whtt?? bkn ak xnk bwak td kne pau 500bath kot ko nk byau ke? tp hye mmpu bersuara dlm hti dan akur smbil mngangguk2 jek..jdiknye spnjang jln la aku mogok berckp dgn en.s mrajuk kne mrah pnya psal...hohoho..jdik spnjng trip kli ni prut bom2 jangka itu adalah ke utamaan bg aku... hahah..


jom cuci2 mata dgn pemandangn batu2 kapur spnjang perjalanan ke krabi town night market..



 syukur ya Allah aku diberi peluang bawa mereka ke bumi gajah putih nie..


 dah sampai krabi town night market,masa ni night market belum bukak lagi sbb kami sampai awal pukul 4ptg,krabi night market ni hanya buka selepas pukul 6 dan hnya ada pada hri jumaat,sabtu dan ahad sahaja..jom layan gambar2 sepanjng kami food hunting di krabi night market ni..






 wayar2 kt krabi thailand ni mmg nmpk berselirat,seram pun ada nengoknyer...



 smpi sne bnda ni yg 1st aku crik dlu...xthu la berapa trip aku bedal banana pancake ni spnjang kat sana..smpi skit2 prut sbb terlebih mkn kot..hahha
 banana pancake viral yg jdik must have jika berkunjung ke bumi gajah putih ni
 
 aneka jualan 
 my future backpacker šŸ’—šŸ’–šŸ’•šŸ’“



 roti chesee tarik yummeyhh
 aneka jenis fried rice
 hari pun malam...mmg best sgt krabi night market ni.. 
 anugerah pasangan sawit krabi jatuh kepadaaa......

antara tarikan di krabi town, balik tu smbung jln2 area street shop aonang beach pulak..tamat sudah day 1 kami di krabi..esok nk smbung snorkling pulak...sptutu nya mlm ni kmi nk cri massage tp msing2 da letih pulak...so pospone plan massage tu ke esk pulak...

SAMBUNGAN DAY 1...............

KRABI FAMILY TRIP DAY 2

No comments:

Post a Comment