AlieyA & Ceritera Hidup Nya

Saturday 27 October 2018

PANGKOR TRIP WITH BESTIES

AlieyA Sham BabymoonLastcall BebEH..!!!!!!!       
         
3 MARCH 2018 (LUMUT,PERAK)

HERE WE COME PANGKOR!!

Assalamualaikum, mood kembali lg utk menulis percutian kami kali ni ke pulau pangkor, entry camron x habis lg..nnt la klo ade mood hbiskn yg tu..skrg nk crita yg ni pulak..oke guys..cubaan kali ke-2 travel with OKU + PREGNANT 8 MONTH...

meyh aku kongsikn sdikit tips dan info utk org buyong mcm aku ni dan org kurang upaya mcm pasangan sahbat aku ni...

kami memulakan perjalanan hari tu seawal 5ptg bertolak dari kl dan tiba di lumut perak lebih kurang jam 12 tgh mlm,mlm tu ktorg menginap di hotel bajet berdekatan jetty lumut, BREZZA HOTEL kalau x silap aku,aku pon lupa dah nnt aku ingt detail aku update smula okeh..hrga utk semalam rm50 no diskaun tuk OKU,kuangjaq kdekut hotel ni..hahaahah

walaupun menginap di hotel berdekatan jetty lumut,tp ktorg x naik ikot jetty lumut sbb perjalanan ambil masa lebih kurg 2 jam menaiki ferry,aku tkot mabuk dgn dorg2 pon mabuk since aku mainkn peranan besar dlm menjaga kebajikan mereka spanjang trip kali ni (stiap trip pon mmg aku kne jge dorg...hahahaha gelak setan) dan aku pulak tgh pregnant,xssuai nk ambik ubat mabuk pon...so aku pilih utk naik dri jetty marina which is 10-15mnit drive jek dri tmpt ktorg menginap ni dan cuma mengambil masa xsmpi 30mnit dri jetty ke pulau pangkor,xsempat mabok pon,hohoh...knapa aku x plih tdo trus hotel area jety marina? hah!! sbabnye klau korg nk tau area jetty lumut ni mlm2 meriah dgn food truck,ade kdai jualan barang brangan dan port muda mudi melepak dan bercintan cintun tepi laut,kalau nk dibandingkan dgn jetty marina area mlm2 xde bnda...itu la tujuan asal aku nk menginap area tu jetty lumut tu,nk merasa kemeriahan mlm di situ..malangnyer bila da membuyong ni paham2 jek la,bole mabuk jalan pulak aku malam tu,smpi hotel,mkn kt kdai mkn berhampiran then trus naik hotel membuta...






















CHARGE ENERGY UTK PERJALANAN ESOK PULAK..
.............................................................................................................................................................

4 MARCH 2018
DAY 1 (PANGKOR ISLAND)

SEBELUM TIBA DI JETY MARINA,SEMPAT LG SINGGAH KEDAI CENDOL TEPI JLN YG NAMPAK SEDAP UTK ISI PRUT,NAMPAK MCM SDAP TP X SDAP MANA PON..REVIEW IKHLAS DARI AKU..HAHA

DLM PERJALANAN,DAH DALAM FERI DAH..GMBA JETTY AKU XSEMPAT NAK SNAP KOT..KORG GOOGLE LA SENDIRI EK..HRGA TIKET RM15 UTK DEWASA RETURN DAN UTK DORG OKU RM7 RETURN..
HOYEH..TIBE DAH JETTY PANGKOR..BAU IKAN MASIN DAH..HAHAHA

oke utk penginapan pulak kali ni aku memilih menginap di NIPAH GUEST HOUSE PANGKOR ,sperti yg korg tahu,aku ni kalau bab penginapan mmg choosie skt,biar la x mewah mana asalkn selesa dan PALING paling penting skali aircond berfungsi dgn baik sbb Encik.S aku yg berkulit biawak..eh? hrap dia xbce entry aku yg ni..hahah..oke review penginapan pulak,bg aku nipah guest house ni unik sbb mengamalkn konsep cook it your self yg korg akan diberi bahan2 utk buat breakfast sendiri,unik kn? harga dan termasuk dgn breakfast skali.. byk jgak review bagus dri blogger2 lain..korg pon bole refer..ak lom ade mood nk bg full review lagi...hahah
ni gmbar hari ke-2 sbnarnye,,,hri ptama lupa nk ambik gmba


taraaa...ni la GUEST HOUSE kami utk 3h2m..designye kiut kan..maapkn la mak buyong yg kembang semangkok berat nk cecah 90kg tu..hahaahha..oke utk 1st day aktiviti kami di pangkor hnya la sekadar pusing2 pulau dgn kereta sewa sambil  melawat tempat2 sejarah yg berada di sekitar pulau ini...jom ushar gambau...
KUBU BELANDA SATU KETIKA DULU

















sepanjang berada di tugu tinggalan ni,sejujurnya mmg ade rasa beremang skt..tp kite percaya dan takut hanya la pd Allah yg satu...ok jom move tempat sejarah ke-2


utk tempat ke-2 xbyk gmba yg sempat kami rakamkn sbb da nak maghrib,xberani nk ddok lama2 kt stu dgn kedaan aku yg sedang membusung tu..oke..jom crik mkn pulak...
................................................................................................................................................................

5 MARCH 2018
DAY 2 (PANGKOR ISLAND)

Aktiviti kami hari ni,snorkling..!!!

mak buyong tak sabau nak berendam















ok guys,kt sni aku nk crita skt pengalaman snorkling bersama sahabat kurg upaya kami, utk pertama kali mmg agk sukar bg dia dan juga bg aku sbb kaki palsu dia tu xbole bengkok dan kene air masin,yela..besi kn..nnt rosak..so cabaran kami kt ade lah mcm mne nk bwak jana naik speed bot tnpa membasahkn kaki palsu nye..disini la kami dpt ilham dan skill mcm mne utk org mcm jana bole trun menikmati laut bersama kami..kaki palsu dia tu mula2 kne cabut dlu kemudian balut dgn plastik besar..lpas tu kwn2 main peranan penting ye dlm stuasi ni kerana suppport moral dan tenaga sgt diperlukan...stelah bertungkus lumus,akhirnya jana berjaya naik speed dan trun di pulau dgn selamat..yg pling2 penting skali sbnarnyer adah semngat individu itu sndiri utk kuat berjuang dan melawan kekurangn diri,. IM SO PROUD OF U BESTIES... 

SO!! selepas trip pangkor ni,aku dah pon rancang trip sterusnya bersama dorg..kemana? tngu next entry..ada surprise okeyh..yg psti kli ni pulaunya lebih mencabar...
love u so much BESTIES
Pnat snorkling main air dan terdampar dipulau,kami bergerak ke darat semula utk mencari mkn..lapau weyh lpas pnat main air...oke guys sedikit info tentang pulau pangkor
  • Pulau Pangkor merupakan pulau ketiga terbesar terletak di negeri Perak, Malaysia di perairan Selat Melaka. Luasnya cuma 2,200 hektar dan penduduknya berjumlah kira-kira 25,000 orang shaja
  • KEADAAN PULAU PANGKOR LEBIH KEPADA PULAU BERDARAT LUAS SPT PULAU LANGKAWI,DISINI ADA PERKAMPUNGAN,PEKAN,SEKOLAH,MASJID,DAN JUGA KILANG2 YG MEMPROSES HASIL LAUT SPT IKAN MASIN,IKAN BILIS,SOTONG KERING DAN SEBGAINYA,,,sebelum bertolak balik aku sempt la shopping skt hasil laut buatan PULAU PANGKOR spt ikan bilis dan sotong kering kegemaran Encik.S 
  • DIBUKA SETIAP TAHUN KEPADA PENGUNJUNG,PULAU PANGKOR TIDAK SEPERTI PULAU2 DI SEBELAH TIMUR (perhentian,redang,kapas dan berdekatannya yg akn ttup stiap thun hjung october hngga hjung feb atau mac kerana moonsoon) KERANA KEDUDUKAN PULAU PANGKOR YG TERLETAK SEBELAH LAUT CINA SELATAN DAN TIDAK TERJEJAS BILA TIBA MUSIM MOONSOON
selebihnya korg bole tye encik google sndiri okeh?

dah jom crik kedai mkn,kebuluran dah nie..

highly rekomended kdai ni,sdap dan murah..nma kdai lupa..tp dia dkt area TELUK NIPAH kdai yg hmpi penhujung kalau dri NIPAH GUEST HOUSE kdai ni sbelah kiri sderet kdai2 jual mknan lain dan cendera mata..

setel mkn kami bergegas pulang,mndi dan tukar bju...nk tengok sunset pulak..








ACAM SUNSET?? CUN KE CUN?

INSHA ALLAH kite kawan sampai mati oke..
sejujurnye,aku byk belajar dari mereka ni tentang erti syukur...mereka sentiasa merasa cukup dikala kita mengeluh tiada,mereka sentiasa tersenyum puas dikala kita dilanda sedikit kecewa dgn dunia,dan mereka sentiasa kuat kedepan disaat kita rasa jatuh dan tak mampu lagi bgun, sungguh2 aku bersyukur di kurniakn shabat spt mereka..semoga syurga la tempat mu sahabat,,,syg kamu..dnia akhirat in sha Allah...
.......................................................................................................................................................

6 MARCH 2018 (PANGKOR ISLAND)
DAY 3 LAST DAY..

BABAI PANGKOR ISLAND..



LAST DAY in pangkor island,ckop dlu sampai disini serba sdikit perkongsian aku travelling with disable people and while ur prgnant..till we meet again PANGKOR ISLAND...review aku psal pulau pangkor? kureng..hahah mby sbb ak dtg time tgh xngam sbb kejadian alam bru berlalu,korg klo nk lpak kt pangkor ni ak sarankn dtg la bln 2 awal sbb mse tu air tgh cntik,ade kejadian alam pulau giam air akn jadi sgt2 surut dan korg bole cross jln kaki jek nk kepulau tu..okeh? so who said disable cannot travelling? i said yes u can my dear!!


...xoxo...
...sayonara...
...babai...
...assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment